بررسي تفصيلي و تفسيري آيات شريفه قرآن از جمله در موضوع زن و خانواده، نيازمند مباحث مستقل و مقالات پژوهشي است كه از جهات مختلف به محتواي اين دسته از آيات بپردازد و اين كاري است درازمدّت و با خوانندگان خاص خود. آشنايي اجمالي با آيات و توجه به نكتهها و پيامهاي آيات نيز ميتواند براي بسياري از خوانندگان مفيد باشد. ستون «قرآن، زنان، نكتهها و پيامها»، از اين شماره به همين انگيزه پيش روي خوانندگان ارجمند باز شده است. در هر قسمت يك آيه از اين نظر مورد توجه قرار ميگيرد و برخي نكات و پيامها كه بيشتر به چشم ميآيد بازگو ميشود. ان شاءاللّه تعالي.
«يا ايُّها النّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوجَها وَ بَثَّ مِنهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللّهَ الّذي تَساءَلونَ بِه وَ الأَرْحامَ إِنَّ اللّهَ كانَ عَلَيكُم رَقيباً» سوره نساء/آيه 1
«اي مردم، از پروردگارتان پروا كنيد، همو كه شما را از يك نفس بيافريد و همسر او را نيز از (جنس) او آفريد و از آن دو، مردان و زنان بسياري پراكند. و از خدايي كه وقتي چيزي از همديگر ميخواهيد نام او را ميبريد (و به عظمت و قداست او معترفيد)، همچنين از [گسستن پيوند [خويشاوندي پروا كنيد؛ چرا كه خداوند ناظر و نگهبان شما است.»
1ـ همه انسانها موظف به پرواي الهي و رعايت تقوا ميباشند؛ تقوايي كه سفارش همه پيامبران و سرلوحه دعوت آنان مايه و پايه اصلي برنامههاي تربيت انسان و اصلاح اجتماع ميباشد.
2ـ تقواي الهي كه رعايت حدود الهي و انجام وظايف ديني است، براي تحقق تربيت الهي انسان مقرر گرديد و تربيت درست انسان بدون پيمودن طريق تقوا حاصل نميشود.
3ـ زن و مرد، هر دو از يك گوهر و سرشت آفريده شدند و به لحاظ گوهر وجودي و سرشت اوليه هيچ امتيازي بر يكديگر ندارند. اين يعني مردود دانستن نظريات تحقيرآميزي كه با تحريف به اديان و مذاهب نسبت داده شده است.
4ـ خالق انسان، همه انسانها را فقط از طريق آدم و حوا آفريد و در تكثير نسل آنها موجود ديگري ـ مانند فرشتگان يا جنّيان ـ دخالتي نداشتند. در حديثي از امام رضا(ع) همين معنا ديده ميشود. آن حضرت فرمود تكثير نسل بشر با ازدواج فرزندان آدم و حوا با يكديگر انجام گرفت، البته با زايشهاي متعددي كه حضرت حوا داشته است.1
از نظر قرآن گوناگوني و تنوع شرايع انبياء الهي مسئله روشني است. خداوند حكيم بر اساس مصالح انسانها و ضرورتهاي ادوار گوناگون زندگي او، شرايع مختلفي تشريع فرمود.
5ـ خداوند نزد اعراب جاهليت نيز داراي عظمت و محبوبيت بوده است، چرا كه در كارهايشان به نام او سوگند داده ميشدند و يا به نام او پيمان ميبستند. و از آنجايي كه از اين عمل آنان نهي نشده، پس سوگند به خداوند جايز است.
6ـ دستور صريح به پاسداشت حرمت خويشان و ارحام در كنار دستور به تقواي الهي، اهميت اين موضوع را ميرساند و از آنجايي كه همه انسانها از يك پدر و مادر ميباشند و در يك رحم به هم ميرسند، اين دستور به پاسداشت ارحام، خود دستور به پاسداشت مقام رفيع انسان است كه اگر همگان به اين دستور الهي عمل كنند و هر فردي با همه افراد انسانها به مانند اقوام و ارحام خود برخورد كند، انسان گرامي داشته خواهد شد.
7ـ خداوند متعال پس از امر به تقوا و پاسداشت حرمت ارحام، به انسانها هشدار ميدهد و تهديدي ضمني را متوجه آنان ميسازد كه بدانيد خداوند ناظر و نگهبان شما است و انگيزهها و نيز كارهايتان بر او پنهان نميباشد. اين خود ايجاد ضمانت اجرايي براي دستورات الهي ميباشد.
1 ـ ر.ك: نورالثقلين، ج1، ص433، ح10.